Sökmotoroptimering:
Content is king!

Vi får ofta frågor från kunder angående denna mytomspunna SEO som ju blivit ett sånt trendigt begrepp de senaste åren. Och just eftersom det är en svart låda för de flesta har många börjat göra sig pengar på att sälja (påstådd) sökmotoroptimering. Jag ställer mig ofta tvekande inför dessa företag då de sällan arbetar tillräckligt mycket med både kod och innehåll för att det skulle kunna göra någon skillnad.

Det handlar om innehållet

Sanningen är den att Google uppdaterar sin sökalgoritm med jämna mellanrum vilket skapar panik hos många företag idag då många förlitar sig på sina Google-resultat.

Utgå ifrån att Google enbart försöker hitta den som har mest relevant information.

Och ingen (utanför Google) vet exakt hur de rankar sina resultat. Det vi vet är att deras mål är att presentera relevanta sökresultat och ständigt förbättrar denna förmåga. Så glöm snabba fulknep för tiotusentals kronor, min devis är "Content is king". Har du unikt och relevant innehåll så kommer du bli hittad, det finns helt enkelt inga genvägar! Tänk bara på några av de hemsidor du värderar högst, är det för deras fantastiska design eller tekniska överlägsenhet? Ofta är nog svaret att de innehåller den information du vill åt. Ta till exempel imdb eller wikipedia som båda rankar så extremt mycket högre än allt annat p.g.a. sitt innehåll.


Så vill du synas på Google, gör rätt från början, var relevant för din publik och snälla, sluta betala pengar till SEO-företag.