Microservices är framtiden?

För er som sovit under en sten senaste året har Docker rönt stora framgångar sedan deras release för lite drygt ett år sedan. Vad vi kan se efter förra veckans första årliga DockerCon är att extremt många följer de stora mjukvaruintensiva webbstartupsen och bygger på en s.k. microservices arkitektur. Under förra året och nu under våren har vi i största hemlighet arbetat flitigt på vår nya plattform som går under arbetsnamnet "Dynamic Cloud". Under sensommaren och hösten kommer ett par spännande announcements gällande vad vi lyckats åstadkomma! Stay tuned...


Locka fram det
kreativa till jul!

Så här till julen tar de flesta en välbehövlig timeout från jobb och vardagsstress. Detta ger förhoppningsvis tid till vänner och familj men vi på Dynamic Design vill skicka med ett litet tips:

Ta fram papper och penna. Kanske lite saxar, färgpennor och lim. Och så sätter du dig och skissar på den där idén du alltid tänkt att du ska ta tag i. Den där appen, hemsidan eller produkten du alltid velat ta fram. Skissa fult och vilt och låt människor känna på idén. Fäst dig inte för mycket vid en enskild skiss utan testa snabbt och se vad din och andras respons blir. Det är detta vi kallar för "Rapid prototpying". Släpp loss och se vart det hamnar, det kanske resulterar i nästa store succé!

 

Med detta vill vi hälsa alla en god jul!


Sökmotoroptimering:
Content is king!

Vi får ofta frågor från kunder angående denna mytomspunna SEO som ju blivit ett sånt trendigt begrepp de senaste åren. Och just eftersom det är en svart låda för de flesta har många börjat göra sig pengar på att sälja (påstådd) sökmotoroptimering. Jag ställer mig ofta tvekande inför dessa företag då de sällan arbetar tillräckligt mycket med både kod och innehåll för att det skulle kunna göra någon skillnad.

Det handlar om innehållet

Sanningen är den att Google uppdaterar sin sökalgoritm med jämna mellanrum vilket skapar panik hos många företag idag då många förlitar sig på sina Google-resultat.

Utgå ifrån att Google enbart försöker hitta den som har mest relevant information.

Och ingen (utanför Google) vet exakt hur de rankar sina resultat. Det vi vet är att deras mål är att presentera relevanta sökresultat och ständigt förbättrar denna förmåga. Så glöm snabba fulknep för tiotusentals kronor, min devis är "Content is king". Har du unikt och relevant innehåll så kommer du bli hittad, det finns helt enkelt inga genvägar! Tänk bara på några av de hemsidor du värderar högst, är det för deras fantastiska design eller tekniska överlägsenhet? Ofta är nog svaret att de innehåller den information du vill åt. Ta till exempel imdb eller wikipedia som båda rankar så extremt mycket högre än allt annat p.g.a. sitt innehåll.


Så vill du synas på Google, gör rätt från början, var relevant för din publik och snälla, sluta betala pengar till SEO-företag.


Välkommen till Dynamikbloggen

Dynamikbloggen är vårt sätt att dela med oss av våra tankar idéer och åsikter. Här publicerar vi löpande tips inom CSR, kluriga programmeringsproblem vi löst (eller fortfarande jobbar på) samt att vi delar våra erfarenheter inom företagande och entreprenörsskap.


Käre läsare, vi hoppas att vi får många trevliga stunder tillsammans!